8 rzeczy które producenci orbitreków chcą przed Tobą ukryć
W jednym zdaniu: Rower spinningowy to odmiana pionowego roweru stacjonarnego. Żeby zrozumieć te różnice lepiej zacznijmy od odpowiedzi na pytanie:
Spinning to forma grupowej jazdy na rowerze z trenerem i przeważnie z muzyką. Zajęcia trwają 45-60 min podczas których trener dyktuje tempo treningu i motywuje uczestników do treningu na wysokich obrotach.
Podczas sesji w sali jest kilkanaście do kilkudziesięciu osób i trenują właśnie na rowerach spinningowych, które są dostosowane do długotrwałych i wysokich obciążeń oraz kilku treningów dziennie.
Właśnie z tego obciążenia i wymaganej wytrzymałości roweru biorą się główne różnice.
W rowerach spinningowych, budżet jest przeznaczany na elementy związane z samą jazdą - większe koło, przeważnie stabilniejsza rama, większe możliwości regulacji pozycji za kierownicą itd.
Natomiast w przypadku klasycznych rowerów stacjonarnych pionowych, jest bardziej rozbudowana konsola, dodatkowe programy treningowe, wentylator, głośniki itd. a koło zamachowe jest np 2x lżejsze.
Rower spinningowy charakteryzuje się:
czy warto?
A i owszem. Przykładem takiego modelu może być:
NORDICTRACK ROWER SPININGOWY COMMERCIAL S10i
To przedstawiciel wyższej półki o której wspomniałem wcześniej, który mimo konstrukcji typowo spinningowej, posiada opór magnetyczny. Pozwala on na zastosowanie programów treningowych znanych z modeli magnetycznych – interwały, HRC, czy różne inne programy bazujące na zmienianych w czasie oporach, co jest niemożliwe w modelach tańszych z hamulcem mechanicznym. Oczywiście wyższa półka wiąże się z innym pułapem cenowym, więc już od Ciebie zależy czy możesz przeznaczyć większy budżet na powyższe udogodnienia.
Jeśli czujesz że bliżej Ci do jazdy w terenie na rowerze szosowym, niż rowerze miejskim - czyli sama idea roweru spinningowego Ci odpowiada, to pozostaje tylko kilka technikaliów by dobrać dla siebie odpowiedni model:
Punkt dotyczący każdego produktu fitness, lepiej nie nadużywać limitów które przewiduje producent, bo w razie awarii gwarancja najpewniej nie zostanie uznana.
Im cięższe koło tym bardziej płynna jazda. Ma to większe znaczenie w modelach z mechanicznym systemem hamowania. W przypadku magnetycznego oporu można pozwolić sobie na mniejsze koło bez utraty płynności.
Rower spinningowy powinien posiadać regulacje:
Bez regulacji kierownicy góra-dół “da się żyć”, natomiast jeśli nie mieścisz się w 160-180 cm wzrostu na które producenci standardowo mierzą sprzęt, to lepiej mieć wszystkie powyższe regulacje.
Proponowane modele znajdziesz pod przyciskiem poniżej: